Stravujte podle chuti!

Busking

14. května 2016 v 17:03 | Es |  kecy, co nevešly se ani do análu, sem tam konspirace
Neboli pouliční hraní. Neboli to, čím bych chtěla v budoucnosti žít, procestovat s tím celou Evropu. Dát si po škole přestávku, vzít kytaru nebo ukulele a flétnu, kalimbu, brumli, xylofon, cokoliv co najdu doma a odjet vlakem pryč. Vzít s sebou svoje spoluhráče, dobré kamarády a vyžívat ze svých peněz a peněz vydělaných buskingem. Nahrát malé CD, které bychom se snažili prodávat. Cestovali bychom a zlepšovali náladu kolemjdoucím v uspěchaných metropolích starého kontinentu.

Mrzí mě, že v Praze plánují vyhlášku pro zákaz hraní. Samozřejmě ne plošně pro celou Prahu, ale omezení to bude značné. Navíc si budete muset hlídat, kolik přesně místa zabíráte, kolik je hodin, jestli je lichá nebo sudá hodina a na jakém jste břehu Vltavy, pravém nebo levém? Přijde mi to nesmyslné. Kdo žije v Praze, v centru, musel počítat s tím, že tam bude ruch. A lepší ruch organizovaný a znějící než třeba ruch z dálnice, nu?


První vlna tohoto přání (plánem bych to ještě nenazývala) byla minulý rok po návštěvě Prahy, kde na Můstku hrál Reuben Hester s Holy Rose. Byl to mladý pár pocházející tuším z Manchesteru, tou dobou žijící v Berlíně a koncertující v Praze. Uchvátilo mě, že s tímto cestují po Evropě. Přes něj jsem poznala další buskery, jako třeba úžasnou Alici Phoebe Lou a přes ní Alexe Bureye. Pak zase v Praze na Staromáku jsem potkala mého známého, jak tam hraje (on na mandolínu) s dalšíma čtyřma kamarádama středověkou hudbu, což mě uchvátilo ještě víc.


Vím, že je teď situace v Evropě poněkud nestabilní a bůhví, co bude až dokončím školu, ale pevně tomu věřím, pevně věřím, že aspoň někde si zahraju, ať už to bude jen Bratislava. Život si neplánuju, pořád nevím, co bych měla studovat dál, snad jen konzervu, ale busking je mým velkým přáním. Asi mezi prvními drží déle než půl roku.


yn vaš Es
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Kiara Kiara | E-mail | Web | 14. května 2016 v 17:53 | Reagovat

Naprosto miluju, když někdo hraje na ulici. Je to vždy takové hezké zpříjemnění cesty, když jdu třeba v Brně v myší dírou. Navíc mnohem raději přispěju někomu, kdo se snaží, než jenom sedí a na všechny se mračí.
Je mi velmi líto, že jsem se kdysi dávno nezačala učit na kytaru místo na keyboard. Kytara je takový pěkný tulácký nástroj, na který se dá zahrát cokoli kdekoli.
Nechápu, proč by někdo chtěl ten zákaz. Komu vadí hudba na ulici? Lidi dělají mnohem horší věci, než že ostatním zpříjemňují den krásnými melodiemi...

2 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 14. května 2016 v 18:39 | Reagovat

Zajímavý sen :) Já pouliční umělce miluju, už tak nějak k větším městům a kultuře patří. A to omezení v Praze je vážně děs... politici řeší samé blbosti, ale aby se řešili důležité věci jako obcházení zákonů, neplacení daní, uprchlická krize... Smutné.

Přeji, ať se ti to splní :) Mimochodem jednou bych to taky chtěla aspoň zkusit, i když momentálně moc času na hraní nemám...

3 Leri Goodness Leri Goodness | Web | 14. května 2016 v 19:10 | Reagovat

Miluju pouliční umělce, mnoho z nich mají tak obrovský talent, že mě dokáží na místě rozbrečet...a hlavně, když si uvědomím, kde by mohli být...

4 rpgnetwork rpgnetwork | Web | 14. května 2016 v 19:40 | Reagovat

Ahoj, moc se omlouvám, že vás tu otravuju reklamou, ale není tu na to žádné vyhrazené místo, tak přispěju sem :)
--------------------------------------------------------------------------------------
Vítejte v New Yorku budoucnosti - městě čtyř frakcí, které krom nepokojů ohrožují i mnohá další nebezpečí za tolik důležitými hranicemi. Přijďte si zahrát do světa roku 2316, kde osud Vašich postav závisí pouze na Vás samotných. Bude Vaší frakcí Neohroženost, Upřímnost, Sečtělost, nebo Mírumilovnost? Vystavte své postavy neuvěřitelným okamžikům; Co byste udělali Vy, kdyby mohla jediná volba vše změnit?
RPGNetwork.blog.cz - Inspirováno Filmovou a knižní trilogií "Divergence"
--------------------------------------------------------------------------------------
Blog je vhodný i pro naprosté začátečníky, tak se nebojte a pojďte si zkusit zahrát za někoho, kým byste chtěli být a zároveň si úctyhodně rozvinout psací schopnosti! Budeme se těšit.

5 lennyspis lennyspis | Web | 14. května 2016 v 22:22 | Reagovat

Sehnat nějakého parťáka, tak vyrazím hned zítra :) Buskování je úplně jiný svět a nemusí jít jen o hudební vystoupení.
Ať Ti to vyjde :)

6 Popelka Popelka | Web | 15. května 2016 v 17:04 | Reagovat

To o té vyhlášce v Praze jsem nevěděla a je mi to líto, podle mě to k centrům velkoměst patří.
Já osobně miluju, když jdu ulicí a potkám nějakého fakt dobrého hudebníka, jak hraje, kolem stojí lidi a je to prostě nádhera. <3 Budu ti držet palce, ať se ti ten sen vyplní, protože takové lidé dávají nám (obyčejným smrtelníkům bez hudebního sluchu) radost do života. :)

7 Sabča Sabča | Web | 15. května 2016 v 18:18 | Reagovat

pěkný blog, zvu tě na svůj :-D

8 Ten opeřenec Es Ten opeřenec Es | Web | 16. května 2016 v 22:00 | Reagovat

[1]: Kytara je úžasný nástroj! Proč s ním nezačít i teď? :-D

[2]: Nemyslím si, že by zrovna busking byl nějaký akutní problém, taky nechápu.

[3]: Možná ale chtějí být právě tam, kde jsou...

[5]: Třeba se ještě poštěstí.  a dík!

[6]: Třeba ti někdy zlepším náladu. :-D ;-)

9 inspiracenauteku inspiracenauteku | Web | 30. června 2016 v 12:05 | Reagovat

Nádherný článek a úplně souhlasím!!:) Budu držet palce, ať se ti sen splní a třeba Tě někdy uvidím tady hrát v Praze:)))

10 Kira Curatio Kira Curatio | E-mail | Web | 30. června 2016 v 12:30 | Reagovat

Nedávno mě zrovna napadlo, že bych o tom mohla napsat. Hrozně se mi líbí, když někdo hraje v ulicích. Všichni spěchají, ale hudba tam dodává život.
Vždycky, když u nás v Liberci hraje jeden pán na kytaru, pokaždé mu dám peníze, i když třeba jen pár korun. Už se takhle téměř známe. Přeji ti hodně štěstí! <3

11 Anita Barrasa Anita Barrasa | E-mail | Web | 30. června 2016 v 13:10 | Reagovat

Ta vyhláška se mi zdá dost nesmyslná, všem by jen prospělo, kdyby se řešily důležitější věci, než je busking, který navíc není snad žádné ohrožení, spíš zpříjemnění. Přeju ti, ať se ti tvůj sen splní. Já bych taky ráda vzala kytaru a hrála na ulici, ale nemám na to odvahu. Vždy, když podobné umělce vidím, představuji si, jaké by to tak bylo, ale nepřemluvím se k tomu...

12 Coneja^^ Coneja^^ | Web | 30. června 2016 v 13:11 | Reagovat

Miluju pouliční umění a pouliční umělce. Když jsem byla v Anglii nebo v Itálii - lidé hráli v metru, v parcích.. byla to nádhera :)).

Doufám, že to v ČR nezakážou, naopak - kreativita by měla být podporována! O.o

13 Lenacia Lenacia | 30. června 2016 v 13:27 | Reagovat

vidím jediné východisko... srátn na prahu a jít hrát třeba do Plzně

14 Joanna Joanna | E-mail | Web | 30. června 2016 v 14:16 | Reagovat

To nechápu. Proč by něco takového v Praze chtěli zrušit. Větší město = pouliční umělci (a žebráci). To mám opravdu ráda, když se dostanu do nějakého většího města :-)

Hezký článek ;-)

15 Adina Adina | Web | 30. června 2016 v 14:19 | Reagovat

Ona ta vyhláška má za cíl hlavně mít nějakou páku na žebráky... Není primárním cílem vyhánět muzikanty, ale pak by každý bezďák mohl říct, že je muzikant a může si tedy žebrat/smrdět/obtěžovat kde se mu zlíbí a nikdo by s tím nemohl nic dělat.

16 Camelia Camelia | E-mail | Web | 30. června 2016 v 15:15 | Reagovat

Oni to chtějí zakázat? TO, CO MÁM NA VELKÝCH MĚSTECH NEJRADĚJI?!
....
Zabte mě, ale Praha bez pouličních umělců bude jako každé další velkoměsto - studené, uspěchané a beznadějné.

Souhlasím. Busking je skvělý a zakázat ho je blbost. Ale na druhou stranu chápu i tento úhel pohledu...[15]:

Nemám víc, co k tomu dodat. Článěk zajímavý a doufám, že se ti sen splní :)

17 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 30. června 2016 v 16:09 | Reagovat

V Brně slýchávám hrát v centru a jo, někdy to má něco do sebe. Většinou kolem těchto lidí jen projdu, ale někdy mi to opravdu zvedne náladu (hudba). Byla by škoda, kdyby je zakázali. To už by zbyla jen ta auta a dálnice -_-

18 Necroparanoia Necroparanoia | E-mail | Web | 30. června 2016 v 16:59 | Reagovat

Místo zakazování hraní na ulicích by spíš měli řešit volný pobíhání psů, protože to je něco co mě a doufám že nejen mě, narozdíl od hraní, obtěžuje. Když vidím někde někoho hrát, tak mi to hrozně zvedne náladu a připadá mi, že lidi k sobě mají najednou tak nějak blíž, je to milé.

19 Eleanor Eleanor | E-mail | Web | 30. června 2016 v 17:00 | Reagovat

Proti tomu nic nemám, ať si hudebníci na ulici hrají, když hrají dobře i jim pár drobných hodím, ale opravdu dobrého amatérského hudebníka jsem naposledy slyšela v Londýně. Pohybuji se v Praze, Plzni i Karlových Varech a když už potkám hudebníka, je to opilec, co mu to vrže a je to jenom ostuda... Těm bych hrát rozhodně zakázala.

20 I am Jane I am Jane | Web | 30. června 2016 v 17:40 | Reagovat

Já jsem z vesnice takže to naživo neznám :-( jen z televize nebo youtube :-) .

21 Marie Veronika Marie Veronika | Web | 30. června 2016 v 17:42 | Reagovat

Jdi do toho, hudba na ulicích dovede z města udělat úplně jiné město - mnohem krásnější, přívětivější, živější, s romantickou atmosférou. Škoda, že už to zase zakazují...

22 Foxie Foxie | Web | 30. června 2016 v 19:12 | Reagovat

Já patřím spíše mezi tu skupinu lidí, co pouliční umělce poslouchá a někdy i přispívá, souhlasím však. Rozhodně se mi nelíbí, že to chtějí omezit.

23 retrofeeling retrofeeling | Web | 30. června 2016 v 19:57 | Reagovat

Tak to mě moc mrzí, že to plánují omezit, velká škoda :-( Proč jim to vlastně vadí?

Kéž by hrál někdo i u nás, v menších městech, třeba v Pardubicích jsem viděla za posledních pět je jednoho pána s harmonikou... A v HK to samé a zrovna ho navíc ještě vyháněli policisté...

24 Angie. Angie. | Web | 30. června 2016 v 20:55 | Reagovat

Naprosto s tebou souhlasím. Lidé, co si sami zvolí, že budou žít v centru města, by měli počítat s tím, že tam bude nějaký ten hluk. A upřímně? Když jde Celetnou parta ožralejch výrostků, je to mnohem horší, než když tam v 8 večer drnká někdo na kytaru a zpívá. Ty lidi, co si začli stěžovat, vážně nechápu. To je jak kdybych si postavila barák u kolejí a divila se, že kolem jezdí vlaky a dělá to randál... já upřímně doufám, že ta vyhláška neprojde. Jsem v centru Prahy v podstatě denně během školního roku, chodím po historickém centru z jedné budovy školy do druhé a vůbec si nedovedu představit, že mě u toho nebude nikdo dělat hudební doprovod. Vím, že to nebude plošný a úplný zákaz, ale i tak. Bere to tomu městu zkrátka tu atmosféru, kterou to má. Ještě kdyby řekli, že můžou hrát třeba od devíti třeba do osmi nebo tak něco, tak okej, jako prostě nějaký ten noční klid, fajn.... ale i tak, kdo bydlí v centru má s tímhle prostě počítat a ne ničit, co je dobré na tomhle městě. Hlavně, že ti falešný levitující mnichové budou moct zůstat, páč nedělaj žádný zvuky...

25 SchwarzRosen SchwarzRosen | 30. června 2016 v 21:04 | Reagovat

Dyť u nás tohle nějací dva nebo tři dělávají a to jsme třiceti tisícový město. Tuším že tu někdo hraje na harmoniku, na kytaru a na trubku (trubka zrovna není pro mě moc libozvučná), pokud to ovšem není jeden a ten samej člověk, nikdy jsem ho nezkoumala. Každopádně tvůj sen se mi líbí.
Mě vždycky zaujme něco neobvyklého. Jak ty tu píšeš o té středověké hudbě, tak to by mě určitě zaujalo. Nebo kdysi na václaváku byl černoch a měl nějaký prapodivný nástroj - ale už je to poměrně delší dobu, takže popsat ho nedokážu - a jelikož jsem to v životě neviděla, tak jsem prostě "hleděla s otevřenou hubou". Pak jsem se nějak na netu dopídila k tomu, že ten nástroj není z nejlevnějších, ale jak se jmenoval, to už v paměti nevydoluju.

26 Ginger White Ginger White | Web | 30. června 2016 v 22:35 | Reagovat

To je krásný sen. Já sehnat nějakýho společníka, šla bych hrát taky. :-) Kytara je má vášeň, stejně tak jako veškerá hudba a kolikrát narazím na neuvěřitelně talentované pouliční umělce. :-)

Nejhezčí to bylo, když jsem bydlela v Praze. Kolikrát, když toho na mě bylo moc, sedla jsem si u nějakého muzikanta a poslouchala, sledovala lidi jak chodí kolem a někdy se s umělci dala i do zajjímavých rozhovorů. :-)

27 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 1. července 2016 v 9:04 | Reagovat

Jak je ten ruch z buskingu organizovaný?

28 M. F. M. F. | Web | 1. července 2016 v 9:46 | Reagovat

Všechno má dvě strany. :) Já osobně proti pouličním umělcům nic nemám, nepřispívám, ale někdy je to krása poslouchat. Zase věřím, pokud vám takhle někdo vyhrává X hodin např. před obchodem ("vlastní" zkušenost), tak už Vám to leze krkem, bez ohledu na to, jak dobře hraje. :)
Ovšem ani tak nesouhlasím s jejich omezením a přeju Ti, aby se Ti Tvůj sen splnil. :)

29 ten opeřenec es ten opeřenec es | Web | 12. července 2016 v 19:51 | Reagovat

[9]: Děkuju a naslyšenou a viděnou! :-D

[10]: Lidi, jako jsi ty, by mělo být víc! :-D třeba se někdy v budoucnu potkáme i v Liberci! A určitě napiš o buskingu, ráda si to přečtu.

[11]: Už to prý budou podobně nesmyslně zavádět i v Berlíně. Ohledně té odvahy naprosto chápu! Myslím, že než s tím začneš, problém má každý, třeba to nepkdy hodíš za hlavu a odhodláš se, zalíbí se ti to a příště to už bude hračka, nebo ti to sedět nebude a budeš vědět, že to není pro tebe. Ale takhle můžeš jen kdybyovat. :D tak hodně štěstí!

[12]: V metru se hraje i v Praze a myslím i v tramvajích, ale nevím jak často... a třeba jednou u nás v Pardubicích byla akce, kde se četly básně v trolejbusu. :-D Oni to jakoby neruší, jen omezují..

[13]: No jasně, nehrála bych jen v Praze, ráda bych i do menších měst jako Litoměřice, Nová Paka, Písek a tak. :-D Takže Plzeň... jestli budu vítaná :-D

[14]: Nejsi sama a děkuji!!

[15]: Jo oni ti žebráci těm bohatejm totiž uberou fakt hodně moc. Ale chápu, že na ně chtěj mít páku no. Ale jsou to taky lidi.

[16]: Už je to tak v praxi. Ale nezakazujou, pouze omezujou. Nežiju v Praze, tak moc nevidím rozdíl v širším měřítku, ale zatím co jsem viděla a četla to šíří spíš nenávist mezi buskery, kteří se hádají o místo.

30 ten opeřenec es ten opeřenec es | Web | 12. července 2016 v 20:23 | Reagovat

[17]: No super, pohled i z jiného města! Prahu teď následuje Berlín, ale Brno mi přijde jako docela free město, aspoň co se komunity cyklistů-sluníčkářů týče, tak tam to snad neprojde. :-D

[18]: Nevím jak jinde, ale v Pardubicích máme vyhrazený parčík pro volné pobíhání psů, oplocenej. Ale je dost malej, ale možná by to bylo řešení. Ale je to i omezování svobody no...když se ten pes umí chovat tak beru. :-D

[19]: To je druhá stránka věci, ale všechno má svoje dvě stránky...myslím, že záleží na tom, jak moc škodí ta špatná stránka a zrovna u buskingu snad tolik ne, myslím tím třeba na zdraví nebo tak.

[20]: Tak doporučuju nasednout na vlak a vyrazit za buskingem! :D

[21]: Děkuju za podporu. Město to mění hodně, jen co je pravda :-D

[22]: Super! Přijde mi, že všichni, co četli tenhle článek tam patří :D bohužel ve vedení Prahy asi nikdo takový není no, ale zas chápu, že obyvatele Prahy to už může štvát. Svoboda je složitá věc.

[23]: Možná kvůli stížnostem od obyvatel Prahy... V Pardubicích občas zpívá tzv. Elvisek u Bajera a střídá se slepým flašinetářem, trochu se to ale bije s hlasitou, leč líbivou, hudbou z restaurace odnaproti. V Hradci vyhánějí policisté? Ts...tak tam asi pojedu a až mě budou vyhazovat tak si s nima promluvím! :D

[24]: Vyhláška bohužel prošla. Tak uvidíme, co se z toho vyvrbí. A přesně, když bydlím v centru velkoměsta, musím s tím asi počítat, že? Achjo.

[25]: To je skělý, že i v menších městech jsou pouličníci! A škoda toho nástroje, fakt by mě zajímalo, co to bylo!

[26]: Závidím! Moc ráda bych si s některým z nich popovídala o jejich zkušenostech a třeba i názoru na svět a tak podobně!

[27]: ,,A lepší ruch organizovaný a znějící než třeba ruch z dálnice, nu?"
Myslela jsem to tak že za ruch může být označována jak hudba (tj. organizovaná do tónů, melodie a rytmu a třeba i libozvučná pro ucho kolemjdoucího), tak i zvuk aut na silnici či hlasité skřeky opilců (tj. ruch neorganizovaný bez melodie a pro většinu kolemjdoucích nelibozvučné).

[28]: Osvícený to pohled! :-D děkuji

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama